Allt om SEO (Sökmotoroptimering)

SEO är den engelska förkortningen för ”Search Engine Optimization” och översätts på svenska till sökmotoroptimering. SEO är ett vedertaget uttryck och en viktig beståndsdel i digital marknadsföring.

Vad är sökmotoroptimering och SEO?

Sökmotoroptimering handlar i grund och botten om att skapa digital synlighet och ofta pratar man om att hamna på förstasidan på Google. Hur ofta besöker du själv den andra eller den tredje sidan på Googles sökresultat? En del Google-användare klickar sig bara in på det första eller det andra sökresultatet. Därför vill du, som företag, i den bästa av världar, hamna först på Google.

Därför är det viktigt att synas på Google

Internetstiftelsen ligger bakom en undersökning som heter Svenskarna och internet, som kartlägger svenskarnas internetvanor. Rapporten har under de senaste åren visat på att vi, i dagens digitala informationssamhälle, förlitar oss allt mer på internet och sökmotorer för att hitta det vi söker efter. Och syns du inte, finns du inte.

6 tips för att lyckas med SEO

Det finns mycket som går att göra med en hemsida för att förbättra dess digitala synlighet. Googles algoritmer är under ständig utveckling och det är svårt att säga exakt vad det är som får en sida att ranka högt. Här kommer sex tips för hur du lyckas med SEO.

1

Anlita en SEO-byrå

Att anlita en SEO-byrå är att lägga ditt företags eller din hemsidas digitala synlighet i händerna på experter. SEO är ett löpande arbete som kräver mycket research och tid och är ingenting som någonsin blir ”klart”. Med hjälp av en SEO-byrå kan du få hjälp med löpande sökmotoroptimering av experter som håller sig uppdaterade med vad som fungerar och inte.

Anlita en SEO-byrå som är experter på området.

Ta dig vatten över huvudet – bra SEO-arbete kräver mer än vad du tror.

SEO Stockholm

Flera av Sveriges största företag har sina huvudkontor i Stockholm, vilket också föranleder olika digitalbyråer att jobba med just SEO i Stockholm. Noor Digitalbyrå är en SEO-byrå i Stockholm som erbjuder både små och stora företag hjälp med löpande sökmotoroptimering. Vänd dig till en professionell aktör om du upplever att SEO-isen är alldeles för tunn för att du ska ge dig ut på den. Att anlita en SEO-byrå ger verkligen valuta för pengarna och är något som varje marknadsbudget borde innehålla – om nu inte kompetensen finns inhouse på företaget.

2

Titel och metabeskrivning

En sidas titel och metabeskrivning är de två komponenter som syns i sökresultatet. Sidans titel anses vara den allra viktigaste delen. Den ska innehålla det sökord som du vill att din sida ska ranka på. Metabeskrivningen ska innehålla sökordet, men också sammanfatta sidans innehåll. Observera att både titeln och metabeskrivningen är begränsad till ett visst antal pixlar.

Använd sidans huvudsökord i titeln och i metabeskrivningen.

Lämna dessa fält tomma, göra dem för långa eller använd automatiserade fält.

3

Rubriker

Det är viktigt att dela upp sidans innehåll under olika rubriker, dels för att sökmotorerna ska få ett grepp om sidans innehåll och struktur, men även för att den ska vara enkel för besökaren att läsa och orientera sig i. Genom att använda sig av olika rubriker kan besökaren enkelt hitta det som hen söker efter – precis som i en akademisk uppsats.

Skapa en tydlig struktur med hjälp av rubriker och använd ditt sökord.

Strunta i rubriker eller använda rubrikerna på fel sätt.

H1

Olika rubriker har olika typer av status. Den med högst status är den som kallas för H1. Detta är huvudrubriken som bör förekomma högst upp på sidan och bara användas en gång. Den talar om vad sidan handlar om och bör innehålla ditt viktigaste sökord.

H2

Nästa rubrik i rangordningen kallas för H2. Detta är en underrubrik till H1-rubriken. Denna text ligger under den H2-rubrik som heter ”6 tips för att lyckas med SEO”. I H2-rubrikerna får du gärna använda dig av dina sökord, men håll det på en lagom nivå.

H3

Under H2-rubriken går det att ha ytterligare rubriker, så kallade H3-rubriker. Det kan finnas flera eller en enstaka, beroende på rubrikens funktion i sammanhanget. Den här texten ligger under H3-rubriken som heter ”Rubriker”.

H4

På denna sida finns också H4-rubriker för att illustrera att det finns ytterligare nivåer. Den här texten faller alltså under hela fyra relevanta rubriker; ”Allt om SEO (sökmotoroptimering)”, ”6 tips för att lyckas med SEO”, ”3. Rubriker” och ”H4”.

4

Innehållet på sidan

Sidans innehåll är också viktigt för att den ska ranka på Google. Det viktigaste att tänka på här är att skriva för besökaren och inte för sökmotorerna. Använd dina sökord även i sidans löpande text, men i lagom mängd. Om du använder dem för mycket uppfattas de som spam och texten verkar inte autentisk varken för besökaren eller för Google. Det sista du vill är att besökaren ska lämna din sida. Sidor med mycket innehåll gynnas av Google – men bara om det är relevant och av värde för besökaren.

Skriv för besökaren – fånga hens intresse och besvara sökintentionen.

Fyll ut din text med massa sökord eller ha väldigt lite text på sidan.

5

Hemsidans URL-struktur

Hemsidans URL-struktur fungerar lite som en karta som visar vägen för Google. Det gör det lättare för sökmotorerna att orientera sig och att hitta dina sidor. Ju lättare de är att hitta, desto större sannolikhet är det att de också gynnas av det i sökresultaten. Använd helst huvudsökordet även i din URL, men tänk på att inte ändra URL:er på befintliga sidor – Google tappar då bort den sidan och den förlorar all sin rankingkraft.

Följ en tydlig URL-struktur och använd sökordet i din URL.

Ändra befintliga URL:er och låt 404-sidor ligga kvar – dessa måste omdirigeras till en annan sida som är av samma relevans.

6

Bildoptimering

Sökmotoroptimering handlar inte bara om texten på en hemsida, utan även om bilderna. Om en hemsida laddar sitt innehåll långsamt kan det bero på att bilderna är för stora. Genom att komprimera bilderna laddar sidan snabbare och besökaren riskerar inte lämna sidan innan de ens har sett innehållet. Genom att använda alt-texter hjälper du personer med synskada att tolka bilden.

Komprimera bilderna, ge dem beskrivande namn och beskriv vad bilden föreställer i alt-texten.

Använd stora högupplösta bilder. ge dem namn som inte beskriver dem och strunta i alt-texter.

SEO Jobb

Vill du jobba med SEO i en spännande bransch som spänner över hela världen? Här finns några av de yrken du kan ha när du jobbar med SEO.

  • SEO-specialist
  • Digital strateg
  • Digital copywriter
  • Content writer
  • UX-utvecklare

ledigajobb.se och marknadsföringsjobb.se kan du hitta lediga jobb inom SEO och sökoptimering. Det finns fler jobb än de nämnda ovan där kunskaper inom SEO efterfrågas.

Om du tycker att det verkar spännande med sökmotoroptimering, men tycker om variationen som kommer med en bredare tjänst, kan du ha möjlighet att få använda dina SEO-kompetenser i en roll som till exempel webbredaktör eller digital kommunikatör.

SEO Utbildning

Vill du lära dig med om sökmotoroptimering? Gå en utbildning i SEO och lär dig om hur du kan arbeta för att få en hemsida att hamna etta på Google. Kurser finns hos bland annat, Berghs School of Communication, Nordic Tech Institute och hos Medieinstitutet. Många utbildningar erbjuder även praktikperioder med möjlighet till vidare anställning.

Utvidga dina SEO-kunskaper

Vill du lära dig mer om SEO på egen hand? Det finns många experter som ger bra tips för den som kan en del och vill lära sig mer, eller för den som vill lära sig grunderna först och sedan bygga på med matnyttig information. Hitta en podcast om SEO som passar dig eller få tips av bland annat Neil Patel på YouTube.